Monday, November 7, 2011

Rawat Penyakit Kulit dengan Qigong


Salam. Kali ini saya akan menulis pengalaman saya tentang penyakit kulit terutamanya Psoriasis dan Ekzema. Menurut Perubatan Tradisional Cina, masalah kulit yang kronik adalah berkaitan dengan ketidakseimbangan tenaga dalam paru-paru atau usus besar. Jika ada kulit gatal dan kemerahan itu juga menunjukkan tenaga hati yang tidak seimbang.



Secara umumnya, keradangan juga menunjukkan tekanan dalaman (stress) atau konflik sehingga menjejaskan tubuh. Ketidakseimbangan emosi (memendam perasaan marah) yang telah lama berlaku akan menyebabkan kulit gatal dan kemerahan dan cara terbaik untuk menyelesaikan keadaan ini adalah gabungan pendekatan yang melibatkan perubahan diet, dan senaman seperti Qi Gong dan relaksasi teknik-teknik meditasi.



Selain daripada itu, kandungan toksin yang tinggi didalam darah juga menyebabkan masalah kulit yang kronik. Ditambah pula dengan masalah kulit dan liang roma yang tertutup. Senaman adalah perlu untuk menghidupkan dan membuka liang roma agar peluh lebihan toksid dapat dikeluarkan. Dari sudut pemakanan, elakkan memakan makanan yang berdarah kerana ianya bertoksid contohnya daging dan ayam. Banyakkan memakan makanan yang semulajadi / natural seperti sayur-sayuran, fiber dan oat.



Minuman berikut banyak membantu didalam menyelesaikan masalah kulit yang kronik. Aloe Vera atau LidahBuaya dicampurkan dengan anggur, jadikannya jus dan 4 cawan air atau jus (jus anggur untuk menyedapkan rasa). Mulakan dengan satu cawan setiap hari. Jika anda mengalami sakit kepala atau cirit-birit, sila kurangkan pengambilan jus tersebut. Anda boleh meningkatkan jumlah harian sehingga satu kuart setiap hari untuk membantu membersihkan kulit. Cuba elakkan susu dan produk susu dari pemakanan dan mengelakkan makanan yang pedas dan berempah.


Anda juga disyorkan untuk mengambil 500 miligram minyak black current dua kali sehari (separuh dos untuk kanak-kanak yang berumur kurang daripada 12) untuk membantu mengurangkan keradangan. Saya juga mengesyorkan mengaplikasikan losyen anti-gatal topikal yang dikenali sebagai "Anti-gatal Lotion Pekat" terdapat di farmasi berhampiran anda. Ia mengandungi kapur barus yang benar-benar membantu menghapuskan keradangan. Sejurus selepas mandi sapukan Losyen tersebut dan kemudian menutup dengan pelembap yang tebal seperti Eucerin kerana losyen pelembab biasa tidak mencukupi. Berhati-hatilah steroid atau
hydrocortizone krim kerana ini menolak ketidakseimbangan tenaga dengan lebih jauh ke dalam badan bukan membantu ia untuk mengosongkan keluar.



Dalam pekerjaan saya seharian, banyak bermain dengan dirty entity. So hati dan limpa saya selalu diserang makhluk halus. Ini menyebabkan kulit saya naik bintik merah dan demam bila tenaga hati dan limpa lemah. Dengan izin Allah, Qigong banyak membantu saya mengembalikan chi kedua-dua organ serta menguatkannya. Jika anda menghadapi masalah seperti diatas itu mungkin menunjukkan anda ader masalah gangguan makhluk halus.



Latihan qigong hidayah boleh dilakukan beberapa kali sehari untuk membantu mengimbangkan semula tenaga badan. Latihan visualisasi yang fokus kepada paru-paru dan hati dengan mengambarkan emosi negatif kesedihan atau kemurungan dan kemarahan meninggalkan paru-paru dan hati anda dapat mengimbangkan kembali tenaga/chi .



Latihan Qigong Hidayah adalah gerakan lembut dan sederhana dengan gerakan peredaran tenaga melalui kawasan hati, paru-paru, limpa dan usus besar. Melakukan latihan Qigong Hidayah setiap hari, dapat membantu mencegah masalah kulit dan membantu meningkatkan pengaliran chi kearah proses penyembuhan mutlak, inshaallah..

No comments: