Friday, November 11, 2011

Kemurungan.. Depressi.. Stress..

Salam. Kita berhadapan dengan kerugian setiap hari. Seperti yang diperkatakanNya. Manusia itu sentiasa dalam kerugian. Tetapi tidak bagi orang yang mengetahuiNya dan manusia yang berpesan-pesan dengan kebenaran dan kesabaran. Tidak kira bagaimana indahnya kehidupan kita, pasti kita akan menempuh perkara-perkara yang tidak diigini kerana hidup adalah satu proses dan perlu untuk kita melepaskan ikatan dari belenggu dan dilemma. Ia adalah normal dan sihat untuk berasa sedih apabila kehilangan sesuatu yang kita sayangi.


Walau bagaimanapun, masalah fizikal dan emosi boleh berlaku apabila seseorang terlalu lama memendam kesedihan tanpa membiarkan diri mereka menyatakan dan melepaskan tekanan perasaan. Perubatan tradisional Cina melihat emosi sebagai sebahagian daripada badan fizikal, terjalin sepenuhnya dan tidak boleh dipisahkan. Setiap organ utama badan berkaitan dengan emosi tertentu. Paru-paru, contohnya, berkaitan dengan kesedihan dan kehilangan. Jika seseorang melalui pengalaman kehilangan orang tersayang, tenaga paru-paru akan terjejas. Adalah perlu untuk anda membantu tenaga untuk bergerak dengan lebih baik melalui paru-paru didalam membantu megatasi masalah kesedihan hati dengan lebih mudah. Kesedihan dari kehilangan dan kerugian besar boleh mengambil masa yang lama untuk proses keluar dari tubuh, dari bulan hingga ke tahun.


Selalunya, orang-orang di sekeliling anda akan menggalakkan anda untuk keluar terus daripada titik hitam yang menyakitkan dan menyedihkan hati. Setiap orang mempunyai perasaan hati yang berbeza dan jika anda masih berasa seperti menangis, ia adalah penting untuk membenarkan diri anda menangis, tiada kira berapa lama walupun ini akan menyusahkan hati orang lain. Jika seseorang boleh menangis, ini bermakna bahawa mereka masih memproses dan melepaskan kesedihan. Kesedihan bukanlah perkara yang sama seperti kemurungan.



Menahan dari menangis atau mengeluarkan air mata akan mengunci mereka di dalam kerana menangis atau mengeluarkan airmata adalah normal dan sihat untuk bersedih agar tidak berlaku kemurungan. Jika seseorang berasa sedih dan mereka tidak dapat menangis, ini adalah satu tanda bahawa kesedihan telah menjadi terperangkap di dalam dan bertukar kepada kemurungan. Jika anda mendapati bahawa anda berasa kagum dengan kerugian dan kehilangan dalam kehidupan anda atau anda tidak dapat menangis mengenainya dan melepaskannya, ia adalah sangat penting untuk melakukan sesuatu mengenainya. Sudah tentu, bercakap kepada seseorang adalah idea yang sangat baik, tetapi bukan satu-satunya cara untuk membantu diri sendiri. Malah menonton filem sedih yang membuat anda menangis boleh membantu dalam membawa kesedihan terperangkap ke permukaan dan membolehkan anda bersedih hati dengan cara yang sihat.



Prinsip asas qigong menekankan keperluan chi untuk mengalir lancar secara bebas didalam tubuh dengan baik. Ketegangan, fikiran negatif, dan kurang pergerakan boleh menyebabkan kebocoran (depeleted) chi dan mungkin membawa masalah kesihatan. Sangat penting untuk merasa hubungan emosi ke mana-mana bahagian tubuh kita dan mempunyai fikiran mencintai dan menerima diri kita sendiri seadanya. Tukarkan perasaan sedih itu dan fokuskan/niat/doakan untuk kesihatan paru-paru (sihat dan kuat), inshaallah dengan cara begini dapat menghidupkan kembali getaran pada sel paru-paru agar sihat dan kuat.



Dengan melakukan latihan Qigong Hidayah, anda akan dapat mengerakkan kesedihan daripada badan anda dengan cara yang lembut dan sihat sambil memberi penghormatan dan redha kepada apa yang telah ditakdirkan. Inshaallah..

No comments: