Tuesday, March 6, 2012

Sakit Lutut hilang dan pergi, tak kembali lagi..

Salam, kali ini saya ingin menyentuh masalah sakit lutut yang kebanyakkan nya berlaku pada golongan warga emas. Memang tiada hari tanpa pesakit yang mempunyai sakit sendi lutut, bengkak, dan stiffness. Sakit lutut boleh terhasil akibat kecederaan dari strain atau kemalangan, haus dan lusuh (meniscus/cartilages) disebabkan oleh osteoartritis, dan masalah sistem imun seperti artritis reumatoid dan SLE (lupus sistemik) boleh menyebabkan keradangan yang boleh merosakkan lutut.

Ada macam-macam jenis yang telah saya jumpa. Ader yang sakit lutut ketika berjalan disebabkan oleh cartilages ataupun meniscus yang menipis yang terletak antara tulang Hemur dan Tibia yang bergesel bila ada pergerakan. Ader yang terpaksa solat duduk atas kerusi sebab lutut sakit bila dilipat atau bila dibengkokkan terutamanya bila duduk dalam tahyat. Ada pula yang tak boleh lurus kaki sebab sakit dan terpaksa duduk sebab kena bengkokkan lutut. Sebab angkat benda berat dan banyak duduk & berdiri dan berjalan juga banyak bawa masalah pada lutut jika pergerakan atau posisi tidak seimbang. Tak kurang juga yang disebabkan oleh kecederaan disebabkan kemalangan dan bersukan. Dan ader juga disebabkan oleh gangguan, selalunya sakit pada bahagian sendi dan tak semestinya lutut. So jika dah banyak kali berjumpa doktor tapi masih tak sembuh mungkin kena cuba cara alternatif pula.

Adalah penting untuk berjumpa dengan doktor untuk menentukan punca sakit lutut anda dan teknik-teknik berikut boleh digunakan bersama-sama dengan cadangan doktor. Melainkan jika terdapat kecederaan, ia adalah penting untuk menggerakkan sendi lutut bagi memastikan peredaran chi yang baik dan menggalakkan penyembuhan. Apabila lutut sakit, orang sering mengelak daripada menggunakannya tetapi ini hanya membuat masalah itu bertambah buruk. Darah dan tenaga perlu untuk masuk ke dalam lutut untuk meransang penyembuhan melalui pergerakan secara sistematik.

Berikut adalah satu latihan yang mudah untuk meningkatkan peredaran tanpa stress pada sendi:

Teknik belon: Visualizations adalah satu positive thought yang penting dan mudah untuk diri penyembuhan. Untuk melakukan teknik ini, menggambarkan lutut anda seolah-olah ia berbentuk bola. Tarik nafas dan gambarkan bola mengisi dengan warna seperti belon yang semakin membesar di dalam lutut anda. Pilih mana-mana warna yang datang ke fikiran. Jika lutut anda cenderung untuk berasa panas sepanjang masa, memilih warna sejuk seperti biru atau hijau. Jika ia cenderung untuk berasa sejuk atau sakit apabila cuaca semakin sejuk, memilih warna hangat seperti merah atau kuning. Ulangi beberapa kali sehari seperti yang diperlukan untuk meredakan kesakitan.

Diet untuk sakit sendi: Glukosamina dan Kondroitin adalah sebatian yang berlaku secara semula jadi dalam rawan dan boleh didapati sebagai tambahan diet. Glukosamina telah terbukti mengurangkan kadar kemusnahan rawan dan menggalakkan pembentukan rawan baru. Ia mungkin mengambil masa 1-3 bulan untuk melihat keputusan kerana rawan tumbuh perlahan dan oleh itu jangan berputus asa terlalu awal untuk melihat faedah.

Memperbaiki peredaran chi dilutut juga penting untuk kesihatan tulang, ligament, meniscus dan cartilages. Senaman Qi Gong berikut membantu untuk mengosongkan lutut daripada kesesakan dan mencegah kesakitan di masa depan. Jika anda mendapati, walaupun selepas berjumpa doktor gejala-gejala seperti yang disenaraikan di atas masih berterusan, maka latihan qigong akan berguna untuk anda.

Prinsip asas qigong menekankan keperluan chi untuk mengalir lancar secara bebas didalam tubuh dengan baik. Ketegangan, fikiran negatif, dan kurang pergerakan boleh menyebabkan kebocoran (depeleted) chi dan mungkin membawa masalah kesihatan. Sangat penting untuk merasa hubungan emosi ke mana-mana bahagian tubuh kita dan mempunyai fikiran mencintai dan menerima diri kita sendiri seadanya. Tukarkan perasaan sedih & sakit itu dan fokuskan/niat/doakan untuk kesihatan lutut (sihat dan kuat), inshaallah dengan cara begini dapat menghidupkan kembali getaran pada sel lutut agar sihat dan kuat.

Selalulah amalkan baihui tarik nafas dan yunchuen menghembus nafas, gambarkan emosi negatif yang datang daripada lutut keluar ke yunchuen. Apabila anda telah selesai maka berehat dan tarik nafas.. Gambarkan kedua-dua lutut anda deflating(menguncup) seperti dua belon dan bayangkan emosi negatif dilepaskan daripada lutut anda. Berehat sepenuhnya dan bayangkan lutut anda mengisi kembali dengan cahaya merah dan bayangkan emosi positif dengan kasih sayang illahi yang tumbuh di dalam lutut dan juga kelembutan berkembang dalam lutut anda.

Senaman Qi Gong Hidayah menggabungkan pergerakan mudah dengan pernafasan dan visualizations (makrifat) untuk meningkatkan aliran tenaga, cecair, dan darah kepada lutut untuk meningkatkan kesihatan mereka.
Dengan melakukan latihan Qigong Hidayah, anda akan dapat mengerakkan emosi negatif daripada badan anda dengan cara yang lembut dan sihat sambil memberi penghormatan dan redha kepada apa yang telah ditakdirkan. Inshaallah..

2 comments:

Faiz Mahmood said...

assalamualaikum.. umur sy bru mencecah 20 an,, brt 74kg dan tggi 1.75m.. sy ade mslh skit lutut bila dibengkokkan dlm masa 15 mnt.. ia mmbuat sy tidak slesa bla mahu buat kerja.. sy nk knlpasti apa skit lutut sy ini mndtgkn bhya...

Allen Rade said...

assalamualaikum, saya mengalami perkara yang serupa seperti yang dr. nyatakan.. sudah 1 bulan saya merasa kesakitan pada lutut saya.. berat saya 95kg dan tinggi saya 173cm.. saya seorang guru.. apakah yang patut saya lakukan??