Saturday, July 14, 2012

Atasi Masalah Tidur dengan Qigong

Salam. Sepanjang menjadi perawat di Pusat Rawatan Islam Al-Hidayah, boleh dikatakan lebih 20% patient dalam sehari adalah yang berkaitan dengan masalah tidak boleh tidur.

Masalah tidur ini selalunya berlaku pada patient peringkat umur 50 keatas. Penyiasatan yang dijalankan oleh National Sleep Foundation mendedahkan bahawa 60% orang dewasa melaporkan mempunyai masalah tidur beberapa malam seminggu atau lebih. Ini menyebabkan 40% daripada orang dewasa selalu  mengantuk waktu siang dan ini mengganggu aktiviti harian sekurang-kurangnya beberapa hari setiap bulan dan lebih teruk ia boleh berlanjutan selama berberapa hari setiap minggu.

Masalah dengan tidur boleh timbul daripada penyakit fizikal, penyakit gangguan makhluk halus, ubat-ubatan, diet, tekanan emosi, dan gaya hidup. Jika anda mengalami gangguan tidur, ia adalah satu idea yang baik untuk bertanya kepada doktor jika terdapat apa-apa masalah fizikal yang menyebabkan perkara ini berlaku dan bagaimana anda boleh melakukan sesuatu untuk membantu diri anda.

Diet boleh menjadi faktor yang penting ketika cuba untuk mendapatkan rehat yang baik di waktu malam. Kafein adalah bahan biasa dalam makanan dan minuman yang harus dielakkan. Ramai orang yang tidak tidur dan berasa keperluan untuk memeriahkan hari-hari mereka dengan kopi, teh, dan soda yang mengandungi kafein, berasa bahawa ini memberikan mereka lebih banyak tenaga. Malangnya, ini tidak benar. Apabila anda memijak pedal minyak dalam kereta anda, enjin akan lebih cepat dan anda kereta meluncur lebih laju tetapi seperti yang anda tahu, ini membuat tangki minyak semakin cepat kehabisan atau kosong. Lebih cepat anda pergi, lebih cepat anda kehabisan minyak. Kafein bekerja dengan cara yang sama pada badan tenaga anda. Pada hakikatnya, ia meningkatkan penggunaan enjin dan anda buat sementara waktu menjadi lebih cergas, tetapi anda kehabisan minyak lebih awal.

Dengan menghapuskan kafein daripada diet anda, anda boleh mengembalikan keseimbangan semulajadi jaga dan tidur anda.Tabiat lain yang mengganggu tidur adalah makan terlalu banyak atau terlalu lewat malam. Terdapat sesetengah pemakanan untuk menangani masalah tidur: bijirin penuh seperti gandum, beras perang, oat dan selasih.

Suasana bilik tidur adalah penting untuk mendapat rehat yang betul. Pastikan bilik tidur anda tempat yang aman dan tenang. Mengelakkan bilik tidur anda menjadi bilik pelbagai guna: mengelakkan bekerja di tempat tidur, menonton TV, membaca, atau perbualan yang merisaukan sebelum tidur. Apatah lagi sekarang ader juga yang tidur dengan ipad. Tidur lah dengan tenang tanpa sebarang aktiviti minda yang lain. Ini dapat mengurangkan kekacauan chi di dalam bilik tidur anda. Kekacauan yang mengganggu aliran tenaga di dalam bilik boleh menjejaskan tidur anda.

Selain daripada itu terdapat juga gangguan emosi dan minda yang disebabkan oleh gangguan makhluk halus. Gangguan jin ini adalah seperti virus yang diprogram dengan pemikiran negatif untuk menggangu minda seseorang. Ini menyebabkan pemikiran dan jiwa tidak tenang sehingga sukar untuk melelapkan mata. Jika dapat tidur sekalipun hanya sekejap dan akan terbangun atau terkejut ditengah malam dan sukar untuk tidur semula.

Jika selepas berjumpa doktor, anda mendapati gejala-gejala seperti yang disebut di atas masih berterusan, maka latihan qigong amat berguna untuk anda. Prinsip asas qigong menekankan keperluan chi untuk mengalir dengan lancar secara bebas didalam tubuh dengan baik. Ketegangan, fikiran negatif, dan kurang pergerakan boleh menyebabkan kebocoran (depeleted) chi dan mungkin membawa masalah kesihatan yang lebih kronik. Sangat penting untuk merasa hubungan emosi ke mana-mana bahagian tubuh kita dan mempunyai fikiran mencintai dan menerima diri kita sendiri seadanya. Tukarkan perasaan sedih/negatif itu dan fokuskan/niat/doakan untuk kesihatan tubuh badan (sihat dan kuat). Disinilah kekuatan iman seseorang diukur dengan keyakinan pada sang pencipta diatas niat, afirmasi dan doa yang dilafazkan. Inshaallah dengan cara begini dapat menghidupkan kembali getaran pada sel otak, jantung, paru-paru dan abdomen agar sihat dan kuat.

Selalulah amalkan baihui tarik nafas dan yunchuen menghembus nafas, gambarkan emosi/tenaga negatif yang bersarang di otak, jantung, paru-paru dan abdomen keluar ke yunchuen. Apabila anda telah selesai maka berehat dan tarik nafas. Gambarkan otak, jantung, paru-paru dan abdomen anda deflating (menguncup) seperti dua belon dan bayangkan emosi negatif dilepaskan daripada otak, jantung, paru-paru dan abdomen anda. Berehat sepenuhnya dan bayangkan otak, jantung, paru-paru dan abdomen anda mengisi kembali dengan cahaya putih terang dan bayangkan emosi positif dengan kasih sayang illahi yang tumbuh di dalam otak, jantung, paru-paru dan abdomen berkembang dengan kelembutan.

Senaman Qi Gong Hidayah menggabungkan pergerakan mudah dengan pernafasan dan visualizations (makrifat) untuk meningkatkan aliran chi, qi, tenaga dan darah kepadaotak, jantung, paru-paru dan abdomen untuk meningkatkan kesihatan mereka. Dengan melakukan latihan Qigong Hidayah, anda akan dapat mengerakkan emosi/tenaga negatif daripada badan anda dengan cara yang lembut dan sihat sambil memberi penghormatan dan redha kepada apa yang telah ditakdirkan. Inshaallah..

No comments: