Friday, April 29, 2011

Qi Gong untuk Kesihatan Payudara

Salam. Kanser, secara umum, adalah sesuatu yang sangat menakutkan dan kanser payudara, khususnya, adalah suatu rasa phobia sehingga menimbulkan paranoia kepada wanita zaman ini. Pemeriksaan Mammogram secara teratur dan rutin adalah perlu, tetapi masih ramai wanita mendapati proses ini menakutkan dan tidak berperikemanusiaan dan ini hanya menambah keinginan untuk bersembunyi dari mendapatkan rawatan.

Prinsip asas qigong menekankan keperluan chi untuk mengalir lancar secara bebas didalam tubuh dengan baik. Ketegangan, fikiran negatif, dan kurang pergerakan boleh menyebabkan kebocoran (depeleted) chi dan mungkin membawa masalah kesihatan. Hanya memiliki rasa takut tentang masalah payudara boleh mencipta atau menyebabkan ketegangan dalaman di bahagian tubuh dan menyebabkan kurangnya peredaran chi di kawasan payudara. Sangat penting untuk merasa hubungan emosi ke mana-mana bahagian tubuh kita dan mempunyai fikiran mencintai dan menerima diri kita sendiri seadanya. Tukarkan perasaan takut itu dan fokuskan/niat/doakan untuk kesihatan payudara (sihat dan kuat), inshaallah dengan cara begini dapat menghidupkan kembali getaran pada sel payudara agar sihat dan kuat.

Banyak pekara yang boleh dilakukan setiap hari untuk meningkatkan kesihatan payudara. Diet merupakan faktor penting untuk kesihatan dan untuk kesihatan payudara, anda harus memperbanyakan makan buah-buahan dan sayur-sayuran segar dan organik. Elakkan makanan olahan dengan aditif buatan seperti processed food dan diary products. Menjaga berat badan yang sihat dan bersenam secara teratur juga telah terbukti membantu mencegah kanser payudara. Beberapa makanan untuk membantu menjaga kesihatan payudara: bawang putih, teh hijau, halia, kunyit dan soya.


Ada suplemen yang menyeluruh yang mengandungi banyak bahan diatas didalam menjaga kesihatan Sel Payudara dengan Kalsium d-Glucarate oleh Enzimatic Therapay yang boleh anda dapati di pharmacy berdekatan tempat tinggal anda.

Latihan Qigong Hidayah adalah gerakan lembut dan sederhana dengan gerakan peredaran tenaga melalui kawasan payudara serta seluruh dada, bahu dan lengan. Melakukan latihan Qigong Hidayah ini setiap hari dapat membantu mencegah masalah kesihatan payudara dan membantu penghidap breast cancer kearah proses penyembuhan mutlak, inshaallah..

No comments: